Brukerne av sosiale medier foretrekker det, facebook satser tungt på det og plattformer som instagram og snapchat skaper nye måter å reklamere med det. En ting som går igjen i alle forutsigelser for markedsføringstrender for sosiale medier (SoMe) i 2016 er at film kommer til å bli viktigere enn noen gang. I denne artikkelen skal vi gi deg 5 gode grunner til hvorfor du burde bruke film i din SoME-markedsføring, og hvordan du benytter mediet best mulig.

 
content marketing
 


1. Film er mer populært i Sosiale Medier enn noen gang tidligere.

Det at nettopp film som en SoMe-trend dukker opp på alle lister er ikke tilfeldig. Video skaper gjenomsnittlig mer enn 60% mer engasjement enn fotografier (1). Facebook får 8 billioner views fra rundt 500 millioner brukere hver dag (2), mengden videoer hver enkelt person poster på sosiale medier har økt med 75% globalt i løpet av det siste året, og år for år dukker det opp 3.6 ganger flere filmer i news feeden til en hver facebookbruker (3).

I tillegg til dette ser 2016 ut til å bli et veldig bra år for utviklingen av hvordan vi lager film for internett. Facebook jobber med å implementere 360° video på sine nettsider, og et tidlig prosjekt sammen med Star Wars i anledning Star Wars: The Force Awakens er sett over syv millioner ganger og har fått nesten 90 000 likes og over 200 000 shares på nettsiden etter at den ble lagt ut (4). I tillegg til 360° video er også virtuell virkelighet på vei til markedet, og både facebooks oculus rift og microsoft hololens har slippdato i første halvdel av 2016. Live-streaming, et gammelt konsept, har også fått nytt liv gjennom sosiale medier. Både twitter, facebook og snapchat (som har blitt den tredje største sosiale appen for alderssegmentet 18-34 etter rask vekst det siste året (5)) støtter nå live-streaming og ser god respons fra brukere. Driver du med crowdfunding burde du også tenke på film: crowdfundingkampanjer som publiserte filmer for kampanjene sine har hele 122% høyere suksessrate enn kampanjer som ikke har film (6).


2. Sosiale medie-plattformer prioriterer film.

Unge forbrukere foretrekker mini-filmer (både gif og korte videoer) som uttrykksform. Populariteten dette har skapt har ført til at små videosnutter også skaper høyt engasjement på sosiale medier (5). På grunn av populariteten blant disse unge brukerene har plattformer som facebook, google og twitter begynt å foretrekke og prioritere videoinnhold. Sjansene for at det du legger ut har stor organisk reach eller havner i news feeden til de som følger deg øker derfor om du legger ut video fremfor (eller sammen med) bilder eller tekst (3). Enkelt sagt: Folket vil ha film, og de sosiale mediene er derfor bygget for å proritere film over andre former for innhold.


3. En god film styrker kundenes tillit til bedriften din.

En av grunnene til veksten av film i sosiale medier er at mens markedsføring har beveget seg til Sosiale medier har troverdighet blitt viktigere enn noe gang tidligere. På grunn av denne forflytningen vekk fra tradisjonelle medier er det avgjørende at kunden stoler på det en bedrift sier om seg selv (og det andre sier om den). Gjennom video kan man gi bedriften et ansikt og kommunisere med sine følgere og kunder på en ny måte. Slik markedet er i dag finnes det også en million bedrifter med samme idé. Å skille seg ut fra massene er et krav for at bedriften din skal overleve, men hva får en bedrift til å skille seg ut? Menneskene bak bedriften og ånden som driver dem (7)!

Både tekst og bilder er statiske medier - film er levende. En film snakker direkte til seeren, og hvis den er tilpasset målgruppen og plattformen den legges ut på vil den gjøre at seerene føler at de får bedre kjennskap til bedriften eller idéen du ønsker å (re)presentere. Dette bygger tillitt fra kundens side - det styrker troverdigheten til din bedrift.


4. Film egner seg til content marketing.

Content marketing-bølgen som begynte for alvor i 2015 videreføres også på listene over hva ekspertene mener er trendene for 2016. Innholdet i det du publiserer må være interessant for forbrukeren, og vil du ha mest mulig ut av en video må den gi seerne verdi (5). De må føle at de får noe ut av å se filmen; som ny og spennende informasjon om bedriften din, innsikt i noe de er interesserte i, eller en god latter.

Content marketing baserer seg i bunn og grunn på historiefortelling, og film er det mest effektfulle mediet vi har til å fortelle historier (8). Når det meste av markedsføring går via sosiale medier og internett (hvor man kan trykke seg ut av reklame med en gang man mister interessen) i stedet for mer tradisjonelle medier som tv eller plakater (som man er tvunget til å se ferdig hvis man ikke bytter kanal eller bokstavelig talt går videre) må det man bruker for å markedsføre seg være skreddersydd publikumet man ønsker å nå. Det må fortelle en historie målgruppen din ønsker å få med seg, ellers drukner det i den konstante strømmen av visuelt materiale publisert på sosiale medier hver dag.


5. Film er internettets medium.

Det som får noe til å skille seg ut på internett er at det er visuelt appellerende, og at det forteller en historie målgruppen ønsker å høre. Noe som fyller begge disse kravene vil ha en god sjanse til å skille seg ut og bli synlig i mengden av informasjon det konkurrerer med. Det mediet som best klarer å fylle begge kriteriene er film. Det er et medium som er unikt i sin evne til å fortelle en historie på en måte statiske uttrykksformer (tekst og bilder) ikke klarer (9).

Video er det foretrukne mediet for internett, men når man har bestemt seg for å markedsføre seg via film er det også flere valg man må ta. Skal filmen være lang eller kort (og hvor lang eller kort)? Skal den være dokumentarisk, eller manusbasert fiksjon? Skal den ha minimalistiske og stiliserte bilder eller være realistisk og virkelighetstro i uttrykk? Hvilke virkemidler tar den i bruk (humor, folkelighet, virkelighet, m.m.)? Dette vil variere avhengig av hva du forsøker å oppnå med filmen. Reklamer trenger ikke lenger kun være laget for salg direkte, men kan også være for å profilere bedriften din.

Det er ikke bare innhold man må ta stilling til. Hvilke(n) plattform(er) man velger å publisere en video på vil også variere. Ta utgangspunkt i hvilke plattformer bedriften din bruker, hvor følgerene er og hvilke følgere som lar seg engasjere av det som legges ut. Eksempelvis kan facebook være fantastisk hvis du har en bestemt målgruppe du ønsker å nå ut til på grunn av den uslåelig muligheten de skaper for å bestemme publikumet på sine bestemte poster (spesielt i betalt markedsføring) på bakgrunn av informasjonen til har om brukerne sine; twitter fungerer strålende hvis du har en bedrift som liker å være i kontakt med kundene, og fungerer også fantastisk hvis du har influencers som backer deg eller til og med opptrer i videoene, og snapchats discover-funksjon er en kjempemulighet hvis du retter deg mot et ungt publikum (10).


Vi hjelper deg gjerne!

Det er mange typer film der ute, og det er mange valg å ta. Blir det mye å holde styr på hjelper vi i Revers Produksjon gjerne til i prosessen, både med å guide deg gjennom valgene som må tas og med produksjon av videoen. Ønsker du en film for din bedrift; Ta kontakt for et uforpliktende møte eller en samtale over mail eller telefon, så kan vi snakke om hva Revers Produksjon kan gjøre for nettopp din bedrift.

 
lenker